الحلم اللي كان راح من زمان بقلم
ابن الخضراء عبدالله العمراني
الحلم اللي كان راح من زمان
وأيست منو واندفن
كنت احبك القلب عطشان
ليك و العشقك مرتهن
عملك قيمة وبيك والهان
وعنده انت أفضل شجن
عليه يعتمد وفيه الأمان
وكل خير كان فيك يضن
يعيش وياك في اطمأنان
ما يحس يوم أسى أو حزن
خذلته ليه يا إنسان
وتمشي طول لهوى الطعن
وتضحي بيه ماليك حنان
ولا ضمير يرحم ويحن
كنت قاسي في الخذلان
ماشي في بالي انت الوطن
اللي يحميني من الزعران
طلعت داهية مثل الجن
تهوى الضلال والإدمان
على الخراب وجلب المحن
منحتك روحي على شان
حبيتك ايوا وأنت السكن
اللي امعاه أقيم طول الزمان
وابعد نفسي من كل غبن
أعيش مرتاحة من الغثيان
ومن كل قهر وغيض وجبن
لكن حلمي من العصيان
اتبخر وراح وانطحن
بسبب طيشك يا إنسان
خليتني طعم للمحن
ماكان في بالي انك شيطان
ومن فصيلة أسوء جن
هواك غدار وكمان جبان
وحلمي بشؤمك يندفن
وتترك قلبي على طول حيران